Mi a kontraszt?
Ezt a definíciót dobja ki a [wikipédia] ha rá keresek a kontraszt szóra.
„Feltűnően ellentétes hatás”
Ami meglepett az a feltűnően szó.
Aki foglalkozik fényképészettel és kép szerkesztéssel az többnyire nem a merevlemeznek alkot (bár volt ilyen időszakom…) ezért feltűnő képeket szeretne készíteni. Ami kivált a nézőből egy érzést.
A kontraszt a mai túl polarizált világunkban egy olyan állandó, mint hogy egy oxigén és két hidrogén atom alkotja a víz molekulát. (Ez már saját vélemény…)
A művész és reklám fotóknál is szükség van a kontraszt kép alkotó hatására. A fény kontrasztról majd egy későbbi levélben fogok írni. Most szóljon ez a levél a szín kontrasztról….
Színkontraszt fogalma
Ennek megfélően, ha veszünk egy színkört, ami a szín ábrázolás egyik alap eszköze. Majd a színkörön megnézzük az ellentétes színeket. Akkor mindig a legnagyobb kontrasztú ellen párját kapjuk a főszínnek. Ezt hívják még komplementer színnek is.
A lényege az, hogy 180°-kal eltolt szín lesz a komplementer színünk. Vannak még hármas és négyes komplementer családok, de ezekről majd későbbi bejegyzésben.
Mégis mire jó a színkontraszt?
Azzal, hogy a főhősét a képnek a komplementer egyik színével látod el a hátteret és a kiegészítőket a képkivágásban pedig a másikkal, a szín kontraszt segítségével kiemeled a képből, a nézőnek megkönnyítve, hogy mit/kit is kell néznie a képen.
A színkontraszt és a komplementer színek használata egy alap kompozíciós technika. [Ezekről is majd lesz írás…]
Húzd rá az egeret….
Hogyan tudod használni Lightroomban a színkontrasztot?
Mik azok az eszközök amik ebben segítenek?
Több olyan eszközünk van első sorban a Lightroomban, amivel a színeket tudjuk befojásolni és egy, amivel a helyét… [Igen a maszkokra gondolok, amivel a bőrt is lehet simítani]
HSL/Color
A Hue – Saturation – Luminance sávok. Magyarúl Színezet – Szaturáció – Világosság és a Color sáv ami a színekre bontva mutatja ugyan azt mint a HSL.
Kifejtettem már a HSL jelentését egyszer.
Tónus Görbe
Egy elsőre ijesztő eszköz lehet, de nem kell tartanod tőle.
Ököl szabály: Lent a sötét, középen a közép tónus, fent a világos pixeleket állítjuk. Ez igaz arra is, hogy a különböző szín csatornákon [R G B] az adatott csatorna színét és ellen párját keverhetjük globálisan a képhez. Magyarán a vörösnél a ciánt, a zöldnél a magantát és a kéknél a sárgát keverjük a kép sötét, közép és világos részeibe.
Fehér egyensúly
Az alap eszközöknél itt álltjuk be a színhőmérsékletet [hidegtől a melegig] és a színezetet [zöldtől – magentáig] ezzel beállítva képünk hangulatát és a képen lévő fehér színét.
Kalibráló eszköz
Ez turbózó eszköz, amivel megmondjuk, hogy a három alapszín milyen értéket vegyen fel. Még a HSL előtt. Közvetlenül a RAW [Nyers] kép alapszín értékeit módosítjuk. Extra szaturációra lehet itt lehetőségünk, ezzel tovább növelhetjük a szín kontrasztot is.
Szaturáció és Vibrancia
A szaturációra itt még rá dobhatunk plusz értéket. Amit érdemesebb lehet használni a vibrancia.
Vibrancia: Hasonlóan működik, mint a szaturáció csak ebben az esetben a középtónusokra van korlátozva a hatás, a sötét és fényes részekhez nem nyúl.
Tisztítás és Homályosság mentesítés
Mint két eszköz mikor kontrasztot csinál a képen. Mit is jelent ez?
Meg keresi a képen fényes és sötét pixeleket majd a környezetéhez képes, ha világos világosítja, ha sötét sötétíti. Így élességet nyerve a képnek.
Ez azért fontos a színeknél, mert a tisztítás [Clarity] a középtónus színeit is kontrasztosítja míg a homályosság mentesítés [Dehaze] a teljes szín tartományban kontrasztosít.
Ezekkel az eszközökkel és a kontrasztról szerzett tudásunkkal már is rájöhetünk, hogyan lehet kiemelni a képünkben a főhőst vagy megadhatjuk a képünk hangulatát. Azzal, hogy a kép főszínéhez képest egy komplementer színt keverünk az árnyékokba vagy fényes részekbe.








