Az egyik legrégebb óta használt kompozíciós irányelv a harmadoló szabály. A fényképezés még a festészettől vette át. Ezt a rendezési formát. A harmadoló szabály megértése az első fok a tudatos fénykép készítés hosszú lépcsőjén. Az egyszerűségében rejlik zsenialitása. Így biztos vagyok benne, hogy neked is működni fog. Olvasd végig ezt a cikket, hogy képeid élvezhetősége egyből szintet tudjon lépni.

Harmadoló szabály, hogyan működik?
Képzeld le, hogy a képteret felosztod vízszintesen és függőlegesen is 3 egyenlő sávra 2-2 vonallal így kapsz 9 részt. Ezen fonalaknak metszés pontjában lesznek súlypontok. Amiket használhatsz a témád hangsúlyozására.
A sütis képen jól látszik a felosztás.
Mivel régóta készülnek így festmények és fotók így ez már nagyon sok hasonló kompozícióval találkoztál tudattalanul is. Szinte már automatikusan a súlypontra fókuszálsz.
A témádat fent behúzott képzeletbeli (a fényképezőgépek egyébként kijelzik a harmadolókat) vonalak egyikére teszed.
De melyikre? – Jogos kérdés ismét!
Erre lentebb a portré, tájfotó, ételfotó részben válaszolok.
Harmadoló szabály, mikor használd?
Igazából, bármikor. Olyan alap és egyszerű kompozíciós szabályról van szó, hogy szinte minden esetben jól jön. Azzal, hogy a képedet a harmadoló szabály szerint rendezed, látványosabb és dinamikusabb képet kapsz.
Mitől lesz dinamikusabb a kép? – Ismét remek kérdés!
Saját megfogalmazásomat tudom ismét mondani, ha néződ szemét megjáratod a képen. Tehát nem egy pontot fog nézni, hanem szépen körbe megy minden elemén a képednek.
Harmadoló szabály a fotózásban.
Fényképezés közben, ha szeretnél élni a harmadoló szabállyal egyszerű a dolgod. A fényképezőgéped keresőjében vagy kijelzőjén jelöli a gép számodra a harmadoló vonalakat. Ezeknek vannak metszés pontjai a súlypontok. A témádat vagy a vonalak mentén vagy a súlypontokra helyezve elérheted, hogy teret hagyj a témád körül és így már van hol járni a tekintetnek.
Jó, de hova tegyem a témám?
Ez két dologtól függ, ha a témád mérete viszonylag kicsi a képtérhez képest akkor inkább a súlypontokat javaslom, ha pedig nagyobb jobban kitölti a képteret akkor pedig harmadoló vonalra. A témád tájolása a másik dolog. Ha függőleges, mint egy portré akkor a függőlegesre a, ha vízszintes, mint a horizont akkor a vízszintesre.
A jobb vagy bal oldalt pedig úgy döntsd el, hogy amerre néz a témád minidig a másik oldalra tedd. Tehát ha jobbra néz a portré alanyod akkor a bal függőleges vonalra tedd.
Tájképnél a horizont pakolgatása a fontos, a vízszintes síkon. Erre az az ököl szabály, ahol több a részlet vagy az érdekesség. Tehát ha szép az előtered akkor a horizont a felső harmadolóra megy, ha sok bárányfelhős naplementéd van akkor pedig a felhőkre koncentrálj és tedd az alsó harmadolóra a horizontot.
Persze ezeket a vonalakat nem kell bele vésni semmibe. Ha már közelít hozzá az elég lehet. A horizontnál figyelj arra, hogy az vízszintes legyen.
Hoztam pár szemléletes példát.

Harmadoló szabály portréfotózásban
Portréfotónál fontos a tekintet és a szemek kiemelése. Ezért az arc és szemek élveznek prioritást, ha a súlypontokra való helyezésről van szó. Ha egész alakos képed van akkor a testet függőleges harmadoló vonalakon úgy helyezed el, hogy a nézési irány felé legyen több tér. Szintén így járj el, ha közeli portrét csinálsz csak ekkor vízszintesen.
Láthatod az álló képnél, hogy kihasználtam még a sarokból induló falvonalát mint bevezető elem. Emellett még a fény pacákat is figyelve az arcot tettem a legfényesebb pontá a képen. Természetesen a jobb felső súlypontba kertült a fej. Ezzel elég teret hagyva a képen
Harmadoló szabály tájfotózásban
Láthatod, hogy a felső harmadolót és a bal súlypontot választottam. Mivel, oda esik a fény. A sziklán szépen előjön a színkontraszt. Az előtérben pedig rengeteg részlet (pontok, ha grafikai elemekre bontod – fotózás kompozíció) van, amin a szemed elbarangol. Továbbá azzal, hogy a bal súlyponton van a szikla, megkapom kis völgy irány vonalait, ami felé visznek. Ezzel egyszerűsítve a kép körbejárhatóságát.

Harmadoló szabály ételfotózásban
A sütis képen láthatod, hogy két súlypont van használva. A főtéma a kis sütemény és a kiegészítőként használt nagyobb sütemény. Ezzel egy átlós elrendezést is kap a kép. Ehhez jön még hozzá a két gyertya átlója is.
Ahogy a kis sütemény a jobb alsó súlypontra került teret hagyott a többi kiegészítőnek.
Sűrűn használom úgy a harmadoló szabályt, hogy a főtémám valamelyik súlyponton van és lefed 4 egységnyi kép teret a kiegészítők pedig L alakban körülötte a maradék 5 képtéren terülnek el.

Harmadoló szabály összefoglalva
3 példán is láthattad milyen egyszerű használni ezt a szabályt, kezdőként azt javaslom ragadj rá és gyakorold, viszont, ha már jó ideje fényképezel akkor kezd el tágítani ezt a szabályt és ne ragaszkodj annyira a harmadolókhoz. Vagy ne a hagyományos harmadoláshoz, próbáld ki az aranymetszést. Esetleg a háromszög kompozíciót.
Ha ennél többet szeretnél tudni a kompozícióról és a fotózásról akkor pedig ne feledkezz el feliratkozni a hírlevelemre. A láblécben találod vagy felugró pop up ablakban.