Mind két esetben fő rendezési elvről beszélünk, mivel elsőlegesen határozza meg a főtémád helyét. Nem úgy, mint a háromszög kompozíció, ami egy másodlagos kompozíciós irány el, ahol annyi a fontos, hogy a képi elemeid egy háromszöget zárjanak be és közben legyen köztük valamilyen téma béli kapcsolat.

Nézd meg csipke bogyós képet. Lehetne centrális kompozícióban, egy unalmasabb kép, mert az ágacska az egy extra útmutatás a képen belül. Egy vezérvonal. Amikor ki tudod használni, hogy valami vezeti a szemet a képen akkor használd ki! Az irányvonalak nagyon erős kompozíciós segédeszközök. Harmadoló szabályt akkor alkalmazd, ha vannak ilyen vonalaid.

Erre ellen példa a seregélyes kép. Azzal, hogy 1:1 es képkivágásban a kép közepére tettem és alulról az ág keretezi és a mélységélesség szépen elmossa a háttér zavaró elemeit a centrális kompozícióra erősítettem rá. A seregély a lényeg és semmi más!
Ebben az esetben jobbra vagy balra komponálva több pacával és ágacskával nem adtam volna hozzá a kép mondani valójához inkább csak felesleges információ lenne a képen.
Melyik a jobb? – Ahogy az expozíciós háromszögben sincs egy tökéletes megoldás így a kompozícióban sem. A fényképezés a kompromisszumokról szól.
Attól függ, hogy a centrális kompozíció vagy a harmadoló szabály lesz számodra jobb, hogy a témád mit követel meg, vagy mit enged számodra.
Tanulság tehát, hogy mindig válaszd meg a témád és ahhoz keresgélj a kompozíciós szabályok között.