Mennyibe kerülegy rendezvényfotós? A profi képek valódi ára.
Figyelj, ha te is szerveztél már valaha céges bulit, szülinapot, vagy bármilyen eseményt, tuti felmerült benned, hogy „basszus, kellene fotós”. Aztán jött a kérdés, „de vajon mennyibe kerül egy rendezvényfotós?”. És hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ez csak egy plusz kiadás, ami elhagyható. Pedig, ez messze nem így van!
A profi képek sokkal többet érnek, mint gondolnád, és most elmondom, miért is annyi az annyi. Szóval, dőlj hátra, jöjjön a sztori!
A rendezvényfotózás ára egy igazi kakofónia, annyi mindentől függ! Nem csak arról van szó, hogy a fotós kattint párat, és kész. Hatalmas befektetések, brutális szakértelem és rengeteg tapasztalat áll a háttérben, és ezek mind-mind belejátszanak a végső árba. Lássuk is a részleteket!
Miért nincs ingyen ebéd? vagyis, miért kell fizetni a vállalkozóknak?
Képzeld el, egy rendezvényfotós – ahogy én is – igazából egy one-man show, egy igazi vállalkozó. Ez azt jelenti, hogy nem csak a kamera mögött állok, hanem egy egész céget viszek. És ez bizony magával hozza a költségeket. Gondolj bele, minden hónapban jönnek az adók, a járulékok, a könyvelő díja (mert hát, papírozni is kell! Tudod Papíroszágban élünk.), a Photoshop, meg persze a marketing, hogy egyáltalán tudjatok rólam. Ezek mind olyan kiadások, amiket fedezni kell valahonnan, szóval bele kell számolnom a fotózás árába.
Nem csak a levegőbe beszélek, ez a valóság!
A vas, amivel készülnek a képek.
Na, itt jön a lényeg, ha a rendezvényfotózás objektívjeiről beszélünk. Ez nem csak egy-két lencse, hanem egy komplett arzenál! Professzionális fényképezőgép, többféle objektív, vakuk (mert hát a fény nagyon fontos!), akksik (nem is akarnád, hogy lemerüljek a buli közepén!), memóriakártyák és még egy csomó apróság.
Egyetlen profi gépváz is százezrekbe, de akár milliókba is kerülhet. És az objektívek? Hú, azok is viszik a pénzt rendesen, főleg ha fényerős darabokról van szó, amik a gyengébb fényviszonyok között is brutálisan éles képeket csinálnak.
És ami még fontos: a technika megállás nélkül fejlődik! Szóval folyamatosan frissíteni kell a cuccot, nem csak megvenni a legújabb modelleket, hanem karbantartani, tisztíttatni, javíttatni is a meglévőket. Az amortizáció is komoly tétel, egy sokat használt gép élettartama véges, és egyszer cserélni kell. Szóval ezek a folyamatos kiadások is benne vannak a szolgáltatás árában, mert különben nem tudnám hozni azt a minőséget, amit elvár tőlem az ügyfél.
A tapasztalat: A titkos összetevő, ami aranyat ér!
Egy jó rendezvényfotós nem csak kattintgat. Ez a meló évekig tartó, folyamatos tanulást és gyakorlást igényel. A tapasztalat az, ami segít, hogy a megfelelő pillanatban, a megfelelő beállításokkal, a tökéletes szögből kapjam el azt a képet, ami visszaadja a buli hangulatát, és megragadja a lényeget. Ehhez ismerni kell a fényt, a kompozíciót, a színeket, és persze az embereket.
Gondolj bele: mennyi időt töltöttem azzal, hogy megtanuljam az utómunkát, a retusálást, a színek kalibrálását, hogy profi portfóliót építsek, kommunikáljak az ügyfelekkel, és megoldjam a váratlan problémákat? Minden egyes esemény egy újabb lecke, egy újabb kihívás, ami hozzáad a tudásomhoz. És ezt a felhalmozott tudást és tapasztalatot is meg kell fizetni, hiszen ez az én „agyam”, ami a legjobb képeket szüli.
Számolási példa a tapasztalat árára: Egy kis matek
Tegyük fel, hogy 10 éve vagyok a szakmában, és ez idő alatt hetente átlagosan 20 órát fordítottam arra, hogy fejlesszem magam: képzésekre jártam, portfóliót építettem, az utómunkát csiszoltam, és a vállalkozást menedzseltem. Ez a tényleges fotózáson felül értendő!
- Éves órák száma: 20 óra/hét×52 hét/év=1040 óra/év
- 10 év alatt felhalmozott órák: 1040 óra/év×10 év=10400 óra
Ha ezt az időt mondjuk egy szakértői óradíjjal (ami jóval magasabb, mint egy átlagos órabér) számoljuk, például nettó 8000 Ft/óra, akkor a befektetett időm értéke:
- 10400 óra×8000 Ft/óra=83 200 000 Ft
Ez brutálisan hangzik, igaz? De ez egy jó példa arra, hogy nem csak az aktuális munkáért kapom a pénzt, hanem a felhalmozott tudásomért és tapasztalatomért is. Ez az a háttér, ami miatt a képeid tényleg kiemelkedőek lesznek!
Rendelkezésre állási díj: Mert ott vagyok!
Na, ez is egy fontos dolog a rendezvényfotózásnál: a rendelkezésre állási díj. Ez azt jelenti, hogy nem csak a kész képekért fizetsz, hanem azért is, hogy ott vagyok, és a te eseményedre fókuszálok! Amikor lefoglaltok, az a nap, az az időpont az én naptáramban foglalt. Nem tudok más munkát vállalni, nem tudok pihenni, az energiám teljes mértékben a ti rendezvényeteken van.
Ez a díj magában foglalja az utazást a helyszínre és vissza, a felszerelés kipakolását és beállítását, a rendezvény teljes ideje alatti folyamatos fotózást, és a cucc összepakolását. Mindez kemény koncentrációt és fizikai állóképességet igényel. Plusz, belekalkulálom azt is, hogy bármilyen váratlan helyzetre felkészülve érkezem – legyen az technikai gebasz, vagy egy hirtelen fényváltozás. Ez a biztonságérzet is benne van a szolgáltatás értékében.
Utómunka: Amikor a varázslat történik!
Sokan azt hiszik, hogy a fotózás a rendezvény végével befejeződik. Haha, pedig pont ekkor kezdődik a meló oroszlánrésze: az utómunka! Egy profi rendezvényfotós több ezer képet készít egy bulin, amiből aztán kiválogatja a legjobbakat. És ezeket aztán egyesével feldolgozza. Ez magában foglalja a színek korrekcióját, a fényerő és kontraszt beállítását, a képkivágás optimalizálását, a zavaró elemek eltávolítását, és ha kell, a retusálást.
Ez a folyamat elképesztően időigényes és precíz munkát igényel. Képzeld el, egy nagyobb rendezvény képeinek utómunkájára több tíz, vagy akár több száz órát is ráfordítok! Az utómunka minősége alapvetően határozza meg a végeredményt, hiszen ez az, ami életre kelti a képeket, és profi megjelenést ad nekik. És ennek a munkának az ára is benne van a végső számlában.
Esettanulmány: céges karácsonyi party, avagy számoljunk konkrétan!
Vegyünk egy konkrét példát, hogy még jobban megértsük a költségeket. Képzeld el, egy közepes méretű cég céges karácsonyi partit szervez Budapesten, egy menő étteremben. A buli 4 órás, kb. 100 résztvevővel. A cél, hogy profi, hangulatos képek készüljenek, amiket fel tudnak használni a cég honlapján, a közösségi médiában, meg a belső kommunikációban.
A megbízás részletei:
- Időtartam: 4 óra (ez maga a fotózás a helyszínen)
- Helyszín: Budapest, egy elegáns étterem
- Résztvevők száma: kb. 100 fő
- Mit várnak el: Portrék, csoportképek, hangulatképek, dekoráció, étel és ital fotók. Mindent, ami egy jó bulin előfordul!
- Leadási határidő: 2 héten belül
Na, nézzük, miből áll össze a számla (ezek becsült értékek, persze):
- Rendelkezésre állási díj (4 óra): 4 óra×35000 Ft/óra=140 000 Ft
- Ez fedezi, hogy ott vagyok, viszem a felszerelést, beállítom, fotózom, és el is pakolok.
- Utómunka (képek válogatása, retusálás, optimalizálás): Ez simán lehet 8-12 óra is.
- Vegyünk 10 órát×15000 Ft/óra=150 000 Ft (Az utómunka óradíja alacsonyabb lehet, mint a rendelkezésre állási díj, de az órák száma jóval több!)
- Eszközhasználat és amortizáció (becsült): 30 000 Ft
- Ez fedezi a drága cuccok kopását, karbantartását, és az új eszközök beszerzésére szánt pénz egy részét.
- Üzemanyag és parkolás: 5000 Ft
- Hát, valahogy oda is kell jutni, meg parkolni is!
- Vállalkozói költségek (adók, járulékok, szoftverek, marketing, könyvelés – arányosítva az adott munkára): 25000 Ft
- Ezek azok az általános költségek, amik minden projektre arányosan szétosztva jönnek ki.
Összesen (nettó becsült érték): 140000+150000+30000+5000+25000=350 000 Ft
És persze ehhez jönne még az ÁFA, ha a ÁFA-körös lennék. Ez az összeg fedezi az én szakértelmemet, az időmet, a drága felszerelésemet és a vállalkozásom működtetésének költségeit. Cserébe pedig a cég profi, minőségi képeket kap, amiket hosszú távon is felhasználhatnak, és amik tuti pozitívan hatnak a cég imázsára.
Nah, ez a fajta matek az, ami itthon nehezen eladható. Mert ugyebár idehaza minden tegnapra és lehetőleg ingyen kellene. Még a minőségi munka is. Természetesene vannak kivételek szerencsére többüket az ügyfeleim között tudhatom.
Magyarországon úgy tapasztaltam, hogy 100 000 Ft a napi limit, amit még hajlandóak kifizetni a kisebb és közepes cégek. Láthatod, hogy ez elég messze van a 350 000 Ft-tól.
Miért éri meg befektetni egy profi rendezvényfotósba?
Na, látod, most már jobban érted, miért is annyira összetett a rendezvényfotózás ára. De akkor miért éri meg mégis belevágni és rákölteni?
- Professzionális Képek: Egy profi fotós garantálja, hogy éles, jól komponált és szuperül utómunkált képeket kapsz. Ezek a fotók hűen visszaadják az esemény hangulatát, és emelik a rendezvény színvonalát.
- Emlékek Megőrzése: Egy buli véget ér, de a képek örökké megmaradnak! Ezek az emlékek felidézik a pillanatokat, és segítenek a résztvevőknek, hogy újra átéljék az élményt.
- Marketing Eszköz: A profi rendezvényfotók iszonyat jó marketingeszközök! Felhasználhatók a cég honlapján, a social media oldalakon, PR-anyagokban, és akár a jövőbeli események népszerűsítésére is. Hidd el, egy jó kép sokkal többet mond, mint ezer szó!
- Idő és Stressz Megtakarítás: Ha egy profira bízod a fotózást, te felszabadulsz, és a rendezvény szervezésére, lebonyolítására koncentrálhatsz. Nem kell aggódnod a technikai részletek, a fények vagy a kompozíció miatt. Hagyd rám a stresszt!
- A Brand Építése: A rendezvényfotók hozzájárulnak a cég vagy a brand imázsának építéséhez. Egy jól dokumentált esemény azt mutatja, hogy a vállalat odafigyel a részletekre, és fontosnak tartja a minőséget.
Szóval, összegezve: a rendezvényfotózás nem egy egyszerű kiadás, hanem egy okos befektetés, ami hosszú távon bőven megtérül. A profi képek értéke sokszorosan meghaladja a ráfordított összeget, hiszen segítenek az emlékek megőrzésében, a marketingben és a brand építésében.